2022 10 07 įvyko konferencija „MORALSTEAM“, kurioje pristatytas Erasmus+ projektas „Video game for moral education and STEAM development“ (MORALSTEAM), sukurtos priemonės (vaizdo žaidimas 10-14 m. amžiaus vaikams, „Dorybių enciklopedija“) bei vertinga medžiaga (tyrimai ir spiralinės dinamikos teorija), o taip pat pristatytos Erasmus+ galimybės.
Į konferenciją buvo pakviesti bendrojo ugdymo dalykų mokytojai, mokyklų vadovai, žaidimų kūrėjai, bendrojo ugdymo programų kūrėjai, informacinių technologijų mokykloms kūrėjai ir tiekėjai, mokslo įstaigų, ypatingai dorinio ugdymo, tame tarpe etikos mokslo žmonės.
Konferenciją pradėjo jos organizatoriai: asociacija „Gyvoji planeta“ ir „MORALSTEAM“ projekto vadovė Loreta Valuckienė, kuri pristatė tarptautinį projektą, kuriame dalyvavo trijų šalių partneriai: iš Lietuvos, Italijos ir Bulgarijos. Asociacijos vienas iš tikslų – propaguoti dorinį ugdymą, ugdyti visuomenėje, o tame tarpe vaikuose, bendražmogiškas vertybes – tą šįkart pavyko padaryti tarptautiniu mastu, vaizdo žaidime renkami taškai – dorybės ir apie juos galima daugiau sužinoti sukurtoje „Dorybių enciklopedijoje“.
Be asociacijos projekte Lietuvą atstovavo žaidimų kūrėjų įmonė UAB „Tag of joy“, kurie pasiūlė ir įgyvendino kompiuterinio žaidimo sprendimą, kūrė pagrindinį žaidimo naratyvą, dizainą, garso ir valdymo sprendimus, kartu dalyvavo partnerių susitikimuose, visuose su projektu susijusiose veiklose.
Bulgarijos partneris (ASPECT) labiausia prisidėjo prie tyrimų mokyklose parengimo, Italijos partneris – prie STEAM temų parinkimo tyrimams ir žaidimui. Būtent patikimų partnerių pasirinkimas Strateginių partnerysčių arba K2 tipo projektuose yra be galo svarbus.
Apie kitus Erasmus+ ypatumus ir galimybes konferencijoje kalbėjo Bendrojo ugdymo programų skyriaus vadovas Vytautas Pačiauskas. Jis pristatė K1 ir K2 tipo projektus, kvietimus ir paragino teikti paraiškas.
Viena iš inovacijų projekte – profesoriaus „Spiralinės dinamikos“ teorija (W. Graves, Ph.D Spiral Dynamics), kuri paaiškina skirtingas žmonių pasaulėžiūras, adaptavimas. Ši teorija be galo svarbi bendraujant ir priimant sprendimas. Vienas iš šios teorijos pritaikymo būdų mokykloje – ieškoti sprendimų, kaip perteikti vaikui žinias jam suprantamai, t.y. pagal jo suvokimo lygį. Šią teoriją susirinkusiems pristatė dr. Rasa Katilienė, šio projekto mokslinės dalies ir „Spiralinės Dinamikos“ teorijos sertifikuota konsultantė. Ji teoriją pristatė kaip spalvotų kepurių įvairovę atspindinčią žmonių pasaulėžiūras, kur kiekvienas savo poreikius, patenkina remdamasis dominuojančios pasaulėžiūros vertybiniu pagrindu, tarsi užsidėjęs tam tikrą kepurę, kurios bendraujant gali skirtis, tačiau leidžia priimti teisingus sprendimus tame lygmenyje, kuriame esame savo evoliucijos kelyje. Svarbiausia, pabrėžė lektorė, norint susikalbėti, turime pasitikti mokinį tame lygyje, kur jis yra šiandien. Dažniausiai mes savo kepures dedame kitiems ir tikimės, kad jie atitiks mūsų pasaulėžiūros lūkesčius. O tiesiog būtina išlaukti, kol šalia esantis užaugs ir supras tai, ką norėjome pasakyti – kiekvienas mūsų tik pats gali priimti sprendimą, kada jam užsidėti kitos spalvos kepurę. Projekte ši teorija taikyta pasirinkimų žaidime kūrimui bei „Dorybių enciklopedijos“ aprašymų parinkimui.
„Dorybių enciklopedija“ – tai suklasifikuotų dorybių su aprašymais rinkinys, kuris pateikiamas keturiomis kalbomis (lietuvių, italų, bulgarų, anglų k.), ir kurį pristatė projekto vadovė Loreta Valuckienė. Žaisdami MORALSTEAM vaizdo žaidimą, vaikai daro pasirinkimus, t.y. renkasi, kaip herojai turi pasielgti situacijose, už tai gauna taškus – dorybes. Kiekviena dorybė yra žaidime aprašyta. Norint daugiau sužinoti apie surinktus taškus – dorybes, vaikai gali apie jas paskaityti „Dorybių enciklopedijoje“, kurią galima atsidaryti tiesiog žaidime arba atsisiųsti iš „Gyvosios planetos“ puslapio pdf formate. Dorybės suklasifikuotos pagal Ch.Peterson ir M.Seligman klasifikaciją: išskiriamos šešios dorybės, kurios išreiškiamos per charakterio stiprybes. Autoriai dorybes klasifikuoja išanalizavę įvairią literatūrą, religinius raštus, išdiskutavę savo teoriją akademinėje bendruomenėje. Jie leidžia naudoti sukurtą klasifikaciją pagal savo poreikius, todėl žaidime tiek dorybės, tiek charakterio stiprybės vadinamos dorybėmis. Žaidime naudojami minėtos teorijos autorių dorybių aprašymai adaptuoti vaikų supratimui, dorybių enciklopedijoje – jie yra tokie, kaip pateikti teorijoje. Dorybių enciklopedijoje taip pat surinkta daugiau kiekvienos dorybės aprašymų, žinomų ir mažiau žinomų žmonių dorybių apibūdinimų, vadovaujantis spiralės ir koncentriškumo principais tam, kad medžiaga būtų kuo plačiau naudojama: suprantama tikslinės grupės vaikams, įdomi vyresniems mokiniams bei naudinga pedagogams ir vaikų tėvams. L.Valuckienė supažindino su galimu enciklopedijos panaudojimu mokyklose, akcentavo dorybių studijos (analizės) su mokiniais svarbą, paragino kurti dorybių studijų žemėlapius, lenteles, fiksuoti charakterio ir elgesio pokyčio rezultatus.
Kita pranešimo tema – tyrimo rezultatai, kuriuos taip pat pristatė projekto vadovė. Tyrimai buvo atliekami projekto pradžioje ir pabaigoje. Tyrimuose dalyvavo visų šalių partnerių mokyklų mokiniai ir mokytojai. Pirmo etapo tyrimo tikslas – išsiaiškinti respondentų nuomones vaizdo žaidimo kūrimui, pasiūlymai tobulinimuisi dorinio ugdymo ir STEAM ugdymo srityse bei buvo siekiama sužinoti apie vertybes, kurios sudaro vaikų charakterio pagrindą, kad suprasti, kuo jie vadovaujasi savo sprendimuose ir kaip elgiasi situacijose. Įdomiausios vaikams tyrėjų pasiūlytos STEAM temos yra robotika, dronai, antriniu žaliavų panaudojimas, sveikas gyvenimo būdas, klimato kaita. Įdomiausios vaikams jų pačių siūlomos STEAM temos yra menai, technologijos, programavimas. Labiausia klausytojus sudomino vaikų pasirinkti tikslai, sprendžiant STEAM problemas, iš kurių aktualiausi yra rūpinimasis gamta (ekologija, klimato kaitos mažinimas) bei atradimai/išradimai (įskaitant kompiuterinio žaidimo kūrimą).
Antro etapo tyrimo tikslas – ištirti mokinių bendrųjų kompetencijų augimo kitimą panaudojus MORALSTEAM žaidimą. Šiame etape paaiškėjo pagrindiniai projekto rezultatai: MORALSTEAM žaidimas yra potencialiai veiksmingas sprendžiant moralines dilemas ir mokantis tam tikrų vertybių, MORALSTEAM žaidimas mokiniams naudingiausias yra pozityvios asmenybės formavimui, socialinių santykių bei skaitymo įgūdžių gerinimui, yra teigiamas požiūris į tolesnį žaidimo naudojimą siekiant įgyti tam tikrų vertybių ir spręsti moralines dilemas.
Mokytojų tyrimo tikslas – ištirti mokinių bendrųjų kompetencijų augimo pokyčius po žaidimo. Remiantis šio tyrimo išvadomis, žaidimo naudojimas klasėje yra labai efektyvus ir naudingas, jis turi potencialą ateityje būti naudojamas kaip ugdymo proceso dalis.
Konferencijos pabaigoje UAB „Tag of Joy“ komunikacijos vadybininkė Mingailė Joniškė pristatė vaizdo žaidimų privalumus bei laisvalaikio žaidimų inovacijas kurios galėtų būti taikomos edukaciniams žaidimams. Kaip desertą konferencijos dalyviams pademonstravo žaidimo MORALSTEAM filmuką bei patį žaidimą. Pagrindinis žaidimo scenarijus – vaikų ekskursija su nakvyne į vandenyno muziejų. Sukurti pasirinkimai pagal „Spiralinės dinamikos“ teoriją. Į žaidimą įtrauktos tokios STEAM temos kaip menai (M.K.Čiurlionio paveikslai, kūryba), plastiko antrinis panaudojimas (butelių, kamštelių), sveika mityba, dronai, žvaigždynai, tyrimai (vandenyno, orų …) ir kt. Žaidime vaikai renka taškus – dorybes, kurie skaičiuojami ir pabaigoje vaikai mato daugiausiai surinktų dorybių skaičių, gali apie jas pasiskaityti, jas aptarti klasėje su mokytoja, su klasės draugais, šeimoje. Žaidimą galima žaisti ir namuose. Jis pasiekiamas per virtualią nuorodą. Žaidimas suprogramuotas keturiomis kalbomis.
Paskutinės konferencijos akimirkos buvo skirtos diskusijoms. Sulaukta pasiūlymų, kaip efektyviau išplatinti žaidimą. Vienas tokių būdų – dalyviams paskleisti žinią kuo plačiau, pasidalinti konferencijos medžiaga su kolegomis.
Šiuo metu žaidimą galima pasiekti per šią nuorodą: https://tagofjoy.lt/share/moralsteam/build-2022-05-16/
Ateityje žaidimas bus patalpintas į asociacijos „Gyvoji planeta“ svetainę. Suplanuoti kiti projekto pristatymo renginiai: Kaune, spalio 20 d. Kauno inovacijų centro parodoje „Inovacijos mokykloje”, Klaipėdoje – spalio 21d. Klaipėdos Gedminų progimnazijoje, bei du nuotoliniai pristatymai.
Vykdoma registracija į renginius, tel. pasiteiravimui: +37068274999, Loreta Valuckienė.