Gyvoji planeta

  • Pradžia
  • Apie mus
    • Registracija
    • Mūsų darbai
  • Naujienos
  • Projektai
    • LAIMINGAS VANDUO
      • Projektas „Laimingas vanduo”
    • APKABINKIME ŽEMĘ
      • Projektas „Apkabinkime žemę”
    • SODINAM
    • ŠVIESUOLIAI
    • TAIKA
    • VAIKAMS
    • MORALSTEAM
    • BENDRUOMENĖMS
    • SEKMADIENIO MEDITACIJA
    • PEDAGOGINĖ IŠMINTIS
      • Pedagoginės išminties bankas. Spektaklių scenarijai
      • Pedagoginės išminties bankas. Pamokų konspektai
      • Pedagoginės išminties bankas. Žaidimai
      • Pedagoginės išminties bankas. Kitokia kūryba
  • Renginiai
  • Straipsniai
  • Kontaktai
  • Lithuanian

Dorybių lobynas gyvūnijos pasaulyje atrastas!

Gyvoji žemė. Dorybių lobynas gyvūnijos pasaulyje
2020-12-17 / Kategorijose Straipsniai, VAIKAMS

Dorybių lobynas gyvūnijos pasaulyje atrastas!

Gruodžio 1 d. finišavo unikalus „Gyvoji planeta” projektas, kuris kvietė užmegzti ar sustiprinti ryšį su pasirinktu gyvūnu bei atrasti jame dorybių. Unikalus tuo, jog ieškoti dorybių žmoguje yra suprantamas dalykas, tačiau gyvūnuose?.. Negi paukščiai, varliagyviai, žuvys, vėžiagyviai, moliuskai, vabzdžiai, voragyviai ar netgi kirmėlės gali turėti dorybių? O, taip! Ir, pasirodo, daugybę!

Štai faktai: net 113 švietimo įstaigų iš visų Lietuvos apskričių, 3390 mokinių, mokytojų ir net tėvelių ieškojo informacijos, analizavo, žiūrėjo video įrašus, piešė, lipdė ir kitaip gilinosi į pasirinktą gyvūną kaip į atskirą, ypatingą pasaulį, kuriame egzistuoja ir dorybės.

Atrasta dorybių gausa gyvūnuose

„Gyvoji planeta” iš projekto dalyvių sulaukė net 162 gyvūnų dorybių aprašymų: nuo visiems mums gerai žinomo žmogaus draugo šuns iki Madagaskaro tarakono, nuo meškos iki alpakos. Ir dorybių šiuose gyvūnuose projekto dalyviai rado net 78 (teksto pabaigoje galite rasti atrastų dorybių sąrašą)! Kai kurios iš jų būdingos keliems gyvūnams, beje, kaip ir žmonėms.  

Kokia dorybė ar dorybės dažniausiai buvo minimos tarp gyvūnų? Unikalumas – pati populiariausia dorybė, kurią dalyviai atpažino net 17 gyvūnų rūšių! Argi jūrų žvaigždės, drugiai, ilgakulniai, kamanės, chameleonai ne unikalūs? Taip pat, dalyvių nuomone, yra nemažai draugiškų, bendruomeniškų, atkaklių, rūpestingų, drąsių ir gebančių prisitaikyti gyvūnų. 

Dar viena svarbi dorybė, kurią projekto dalyviai pastebėjo gyvūnuose, yra naudingumas. „Juk gyvūnai neša naudą pasauliui – gydo, renka parazitus, išnešioja sėklas,” – teigia dalyviai. „O kam  yra naudingas žmogus?“ – paklausime mes? Tikime, jog žmogus yra naudingas ne tik savo rasei: jis  mąsto, rūpinasi bei puoselėja ryšį ir su kitomis gyvybės rūšimis, taip augindamas meilę, rūpestingumą, sąmoningumą. To linkime ir jums, brangūs, „Gyvoji planeta” sekėjai, projektų dalyviai. Tegul užmegztas ryšys su gyvūnų pasauliu stiprės ir augs kiekvieno mūsų širdyje!

Projektas pavyko su kaupu

Projekto koordinatorė Dalia Skvireckienė džiaugiasi, jog projektas pavyko su kaupu, nes „tai pirmasis mūsų veikloje įvykęs kvietimas pasinerti į dorybių pasaulį, ieškant jų kitose gyvybės formose, ne tik žmoguje, šįkart – gyvūnijos pasaulyje. Nuostabu, jog projekto metu susipažinimas su pasirinktu gyvūnu buvo integruotas į įvairias pamokas, užsiėmimus, buvo dalijamasi informacija savo bendruomenės puslapiuose, ruošiami stendai, parodos ir pan.”

Iš dalyvių atsiliepimų matyti, kad į projektą labai aktyviai įsitraukė ir mokinių tėveliai ar net pavieniai asmenys. Mokiniai kartu su mokytojais ir tėveliais piešė, lipdė, dainavo, kūrė eiles, buvo labai įsitraukę ir suprato svarbą to, ką daro. 

Norisi pasidalinti nuostabiu keturiolikmetės Julijos iš Raseinių eilėraščiu apie povą, kuris jai atrodo gyvybingumo, unikalumo, švelnumo ir nuolankumo mokytoju.

Povo magija

Povas skamba kaip laisvė,
O ta laisvė skamba kaip meilė.
Tik duoki man jos
Ir skriski dėl jos.

Svajonėse auginki tu povą
Ir gyvenimas nevirs į kovą.
Dainuoki linksmiausias dainas
Ir džiaukis tu beeinąs.

Gėrėkis tu spalvų begalybe,
Netikėk tu blogio karalyste.
Lai gyvenimas teduoda daug džiaugsmo,
Lai gyvenimas neduoda daug skausmo.

Tik tu povą nuoširdžiai mylėk
Ir jo burtais tu stipriai tikėk.
Pamatyk gyvenimo kelią
Ir žingsniuok dainuodamas pasauliui meilę.

Dalia dalijasi pastebėjimu, jog dėmesio atkreipimas į dorybes, suvokimas, kas tai yra, buvo gana neįprastas darbas dalyviams. Ypač tai buvo nauja ieškant jų  kitose gyvybės rūšyse. Todėl, jos nuomone, yra prasminga tai tęsti, pažinti ir atverti vartus dorybėms. 

Dalyvių atsiliepimai

Iš dalyvių atspindžių pastebėjome, jog jiems labai patiko įsitraukti į šią veiklą, nemaža dalyvių dalis teigė, jog apie pasirinktą gyvūną pradžioje žinojo labai mažai arba nieko, o pasibaigus projektui vaikai papildė žinių kraitelę nauja informacija apie gyvūnijos karalystės atstovą, jo gyvenimo būdą, įpročius, jis tapo tarsi naujas draugas, kuris, pasirodo, gali būti ir nuostabiu dorybių mokytoju.

Štai keletas atspindžių:

Vilniaus Naujininkų progimnazija, pasirinktas gyvūnas – jaguaras:

„Labai įdomus projektas, suteikiantis galimybę vaikams praplėsti akiratį, ieškant informacijos papildomuose šaltiniuose, bendrų savybių  su žmogumi. Mokiniai atranda, kad reikia saugoti gamtą, jos augalus ir gyvūnus. Buvo smagu stebėti, kaip vaikai diskutuoja, bando surasti bendrus taškus, būdingus jaguarui su žmogumi. Atskleistos jaguaro dorybės ­– atkaklumas, lankstumas, pasitikėjimas, kantrumas, grakštumas, ištvermingumas, greitumas, stiprybė”.

„Vaikystės sodas“, pasirinktas gyvūnas – raganosis:

„Vaikams patiko susipažinti su Raganosiu. Darbeliuose vyravo kūrybiškumas, susikaupimas, noras kuo įdomiau atlikti darbelius. Džiaugiamės, kad vyksta tokie projektai ir skatina vaikus giliau pažvelgti į gyvūnų pasaulį bei iš jų pasimokyti. Atskleistos raganosio dorybės – stiprybė, galia, pasitikėjimas savimi, išskirtinumas”.

Vilniaus Vaduvos darželis-mokykla, pasirinktas gyvūnas – žebenkštis:

„Labai naudingas, prasmingas projektas. Mes daug gerų gyvūno dorybių atradome domėdamiesi žebenkštimi – tai smalsumas, naudingumas, drąsa, aktyvumas, energingumas, prisitaikymas. Mokiniai suprato savo darbo svarbą”.

Jonavos vaikų lopšelis–darželis „Žilvitis”, pasirinktas gyvūnas– bebras:

„Vaikai pastebėjo, kad bebrai yra labai gailestingi. Visuomet gelbėja draugą ar savo mažylį nuo priešų. Bebrai praktiški, rūpestingi. Juk maisto žiemai prisirenka jau iš rudens. Vaikams didelį nustebimą sukėlė tai, kad bebrai nuolat prausiasi, jei tik susismėliuoja savo kūną. ,,Švaruoliai‘‘, – džiaugėsi vaikai. Bebrai globoja jauniklius, gina nuo lapių, vilkų, lūšių, kol šie pripranta prie aplinkos. Bebras labai gražus gyvūnas, dar ir turintis plokščią uodegą, kad galėtų plaukioti. Sakome: „Ačiū, bebriuk, kad esi ir gyveni mūsų šalyje“.

Justino Vienožinskio dailės mokykla Naujos Vilnios filialas, pasirinktas gyvūnas – ančiasnapis:

„Nuostabi užduotis, įkvėpusi mokinius nuotolinio darbo metu. Visi, įskaitant ir mokytoją, atradome unikalų gyvūną. Skaitydami apie ančiasnapį stebėjomės ir stengiamės suprasti, kaip galima susirinkti ir suderinti į save vieną tiek ypatingų, unikalių savybių. Rodos, kad šis gyvūnas norėjo savimi išbandyti visą įvairovę: turėti ir anties nosį, ir bebro uodegą, ir kojas kaip paukščių, ir mokėti apsiginti nuodingais nagais, ir kiaušinius galėti dėti, ir vaikučius pienu maitinti,  galėti būti ir vandenyje, ir sausumoje, maistą rinkti į žandus, o po to išsirinkti delikatesus. Mokiniai mokėsi ne tik atrasti ančiasnapio savybes/dorybes, bet ir pavaizduoti  jas dailės kalba. Šis procesas juos įtraukė šiuo nuotolinio darbo laikotarpiu į gamtos pasaulį, sužavėjo  kūrinijos galimybėmis, įvairove, kūrybingumu, kuris toks dabar reikalingas. Visi džiaugiamės rezultatais ir esame dėkingi ančiasnapiui pirmiausia už jo unikalumą”.

Klaipėdos Maksimo Gorkio progimnazija, pasirinktas gyvūnas – lama:

„Su Klaipėdos Maksimo Gorkio progimnazijos mokiniais dalyvavome „Gyvosios planetos” ir „Apkabinkime Žemę” projektuose, mums jie taip patinka, kad nutarėme pratęsti. Vaikų elgesyje pastebėjome labai didelę pažangą. Šios veiklos skatina bendruomeniškumą, tarp jų įvairovės kiekvienas gali atrasti sau patinkančią. Juolab, kad kūryba teikia didelį džiaugsmą, stiprina savivertę”.

Dorybių, aptiktų gyvūnuose, sąrašas:

  1. Akylumas
  2. Aktyvumas
  3. Apdairumas
  4. Atkaklumas
  5. Atidumas
  6. Atjauta
  7. Atsakingumas
  8. Atsargumas
  9. Atsidavimas
  10. Azartiškumas
  11. Bebaimiškumas
  12. Bendradarbiavimas
  13. Bendruomeniškumas, kolektyviškumas
  14. Budrumas
  15. Darbštumas
  16. Dėmesingumas
  17. Didingumas
  18. Disciplinuotumas
  19. Draugiškumas
  20. Drąsa
  21. Drovumas, kuklumas
  22. Dvasingumas
  23. Džiugumas
  24. Gerumas, geranoriškumas
  25. Gyvastingumas
  26. Gydomumas
  27. Gyvastingumas
  28. Greitumas
  29. Grakštumas
  30. Gudrumas
  31. Intelektualumas
  32. Išmintis
  33. Išradingumas
  34. Išrankumas
  35. Ištikimybė
  36. Ištvermingumas
  37. Įsiklausymas
  38. Įžvalgumas
  39. Kantrybė
  40. Kilnumas
  41. Komunikabilumas
  42. Kryptingumas
  43. Mandagumas
  44. Meilė
  45. Muzikalumas
  46. Naudingumas
  47. Nuolankumas
  48. Pagarbumas
  49. Pakilumas
  50. Pareigingumas
  51. Pasiaukojimas
  52. Pasitikėjimas
  53. Pastabumas
  54. Pastovumas
  55. Pergalingumas
  56. Prieraišumas
  57. Prisitaikymas
  58. Racionalumas
  59. Ryškumas
  60. Romumas
  61. Rūpestingumas
  62. Savigyda
  63. Smalsumas
  64. Stiprumas
  65. Sumanumas
  66. Šeimyniškumas
  67. Švarumas
  68. Švelnumas
  69. Tarnystė
  70. Tylumas
  71. Tvarkingumas
  72. Veržlumas
  73. Vikrumas
  74. Visuomeniškumas
  75. Unikalumas, originalumas, išskirtinumas
  76. Žaismingumas
  77. Žvitrumas

Straipsnį paruošė Ingrida Šimkuvienė

Visus projekto dalyvių darbelius rasite „Gyvosios planetos” Facebook puslapio nuotraukų albume: plačiau. Šio projekto kūrybos darbų albumai facebook: I dalis, II dalis, III dalis.

Žymos: Gyvoji Planeta, Gyvoji Žemė, Gyvūnai - mūsų mokytojai

Ką skaityti toliau

Prasmingi darbai tęsiasi
Vaikų vasaros stovykla Klaipėdoje: „Vaikai gali ir augina suaugusius“
Kviečiame sustabdyti masines ritualines buivolų žudynes Nepale

Parašykite komentarą Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Naujausia svetainėje

  • Projektas vaikams - Žemės kvėpavimas

    Projektas „ŽEMĖS KVĖPAVIMAS“

    Brangūs Žemės draugai, artėjant tarptautinei Že...
  • MORALSTEAM projekto rezultatai

    Ką tik baigėsi du metus trukęs projektas “Video...
  • MORALSTEAM tyrimas mokyklose

    MORALSTEAM tyrimas mokyklose

    Pasibaigus projektui smagu dalintis jo rezultat...
  • Moralsteam pristatymas

    MORALSTEAM projekto nuotoliniams pristatymams pasibaigus

    Spalio 27 ir 28 dienomis įvyko dar du projekto ...
  • Moralsteam pristatymas

    „Video game for moral education” pristatymas

    Kviečiame į Erasmus+ projekto „Video game...
  • Soc. tinklai

© 2013 - 2025 Asociacija "Gyvoji planeta". Visos teisės saugomos.
Be raštiško autorių sutikimo informaciją iš šios svetainės kopijuoti draudžiama.

TOP